3 goede redenen om peulvruchten te eten – het zijn goede vleesvervangers

3 goede redenen om peulvruchten te eten – het zijn goede vleesvervangers

Er zijn veel redenen om legumes plezierig te eten (en bij uitbreiding waarom ze goed voor je zijn). Peulvruchten bevatten eiwitten, een van de bouwstenen van sterke spieren. Ze bevatten ook vezels, die de opname van suiker in de bloedbaan helpen vertragen en je een verzadigd gevoel geven. Ze bieden ook B-vitamines, ijzer, zink en vitamine E in kleine hoeveelheden, allemaal belangrijke voedingsstoffen die belangrijk zijn voor het behoud van een gezond zenuwstelsel en andere lichaamsfuncties. Veel bonen bevatten ook grote hoeveelheden calcium, een andere belangrijke voedingsstof die niet alleen de botten versterkt, maar ook het lichaam gezond houdt.

waarom peulvruchten goede vleesvervangers zijn

Maar er zijn een aantal dingen die peulvruchten zo geweldig maken – en ze een slechte keuze maken als voedselvervanger. Om te beginnen hebben ze de neiging om veel minder vet te bevatten dan vlees. Zelfs gedroogde bonen, die zelf als vetarm worden beschouwd, komen in grote hoeveelheden vet voor en zijn dus erg moeilijk verteerbaar. Ze bieden ook niet veel vitamines, mineralen en antioxidanten. Eet in de regel spaarzaam gedroogde bonen, als tussendoortje, of gebruik ze in salades. Anders nemen ze ruimte in beslag en maken ze je bord vol.

Een goede vleesvervanger om te gebruiken als je peulvruchten zoekt, zijn gedroogde erwten. Hoewel gedroogde erwten doorgaans meer calorieĆ«n bevatten dan de meeste gedroogde vruchten, zijn ze ook een veel gezondere keuze. En gedroogde tomaten zijn nog beter. Als je ooit tomatenpuree als vleesvervanger hebt gebruikt, dan zijn gedroogde tomaten nog beter – ze hebben meer volume en bevatten complexere koolhydraten. Gedroogde tomaten zijn zelfs een van de gezondste voedingsmiddelen die je kunt eten, naast vers.

Een andere peulvrucht die gezondheidsvoordelen biedt die niet vaak in gedroogde vorm worden gezien, zijn zwarte bonen. Zwarte bonen bevatten veel eiwitten en zijn een compleet eiwit, wat betekent dat ze zowel essentiƫle aminozuren als vezels bevatten. In tegenstelling tot sojabonen, die vaak worden gegroepeerd met tofu en andere sojaproducten met een hoog gehalte aan schadelijke verzadigde vetten, zijn zwarte bonen een compleet voedsel. Bovendien bevatten ze weinig natrium en hebben ze meestal minder irriterende cholesterol dan sojaproducten. Ze zijn ook een geweldig alternatief als je niet van gekookt vlees houdt en de smaak van gebraad niet kunt verdragen.

Ten slotte zijn er pinto bonen. Net als kikkererwten zijn pintobonen geweldig om te vervangen door vlees, omdat ze meestal een lager natriumgehalte hebben dan de meeste andere bonen, evenals minder eiwitten en minder koolhydraten. Pinto-bonen bevatten ook uitstekende vezels. Ze zijn net zo vullend en lekker en ze zijn snel gaar, zodat je ze desgewenst koud kunt serveren.

Zoals je kunt zien, kunnen peulvruchten verschillende voedingsvoordelen bieden, maar ze zijn vooral goed als je dieetbeperkingen hebt of gewoon niet van vlees houdt. Als je merkt dat je wordt verscheurd tussen het eten van vleesvervangers of niet, kijk dan eens in je voorraadkast en bedenk wat misschien beter voor je is. Als je erover verscheurd bent, overweeg dan enkele van de peulvruchten die je al graag eet, zoals zwarte bonen of limabonen. Ze bieden veel eiwitten, vezels, smaak en voldoening zonder het gedoe en het vet van vlees.

Meer info over dit artikel: https://www.valledelsole.nl/